×

Inzage/ afschrift dossier

Jouw medisch dossier (patiëntendossier) inkijken of opvragen? 

Wij vinden het belangrijk om info over jouw behandeling te delen, zodat  de best mogelijke keuzes kan maken. Wij begrijpen hoe belangrijk het is dat je toegang hebt tot jouw (medische) gegevens. Aarzel daarom niet om jouw psychiater of andere hulpverlener binnen Sint-Alexius aan te spreken en te vragen om jouw dossier in te kijken. Zij nodigen je dan met plezier uit om samen het dossier te overlopen en waar nodig een extra woordje uitleg te geven.

 Wens je een afschrift van je dossier, geen probleem, ook dat kan eenvoudig aangevraagd worden. Om dit vlot en veilig te laten verlopen, vragen we om onderstaande stappen te volgen. Het opvragen van deze gegevens is kosteloos.

Wie kan de vraag naar inzage of een afschrift stellen?
  • Jijzelf als patiënt of bewoner

Je kan als patiënt of bewoner zelf inzage of afschrift aanvragen.  

  • Jouw vertrouwenspersoon, vertegenwoordiger, bewindvoeder voor persoon

Als je wil kunnen deze personen je bijstaan of in jouw plaats je patiëntendossier inkijken of een afschrift opvragen. Via deze weg bekom je meer informatie en de nodige documenten voor het aanduiden van een vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger. 

Waar heb je recht op?

Je hebt als patiënt altijd recht op informatie over je gezondheid. Deze vraag zal steeds doorgestuurd worden naar je behandelend arts. Je rechten als patiënt zijn niet van toepassing op:

  • Gegevens die betrekking hebben op derden 
  • Gegevens waarvoor de arts de therapeutische uitzondering inroept, omdat die oordeelt dat het meedelen op dat moment ernstige schade kan veroorzaken. deze afweging wordt telkens opnieuw gemaakt en gemotiveerD/ 
Recht op niet weten

Je kan ook laten weten dat je bepaalde gegevens niet wil weten. Volgens de wet patiëntenrechten heb je dit recht voor zover deze onwetendheid geen ernstig nadeel heeft voor je gezondheid of voor derden. 

Hoe vraag ik inzage in mijn dossier? 

Tijdens je behandeling kan je ten allen tijde inzage vragen in jouw dossier. Op sommige afdelingen zal je al toegang hebben tot het patiëntenportaal waardoor grote delen van het patiëntendossier rechtstreeks toegankelijk zijn.

Je kan jouw vraag stellen aan elke hulpverlener. Die zal dan de behandelend arts contacteren om concreet af te spreken waar en wanneer je je dossier kan inkijken. We voorzien hier graag de nodige tijd en ondersteuning voor.

Hoe vraag ik een afschrift van mijn dossier op? 
  1.  Download het "Aanvraagfomulier afschrift patiëntendossier" 
  2.  Vul het formulier volledig in
  • Vul alle gevraagde informatie in, inclusief jouw naam, geboortedatum, contactgegevens en welke documenten je wenst op te vragen.
  • Als vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger vul je ook je eigen gegevens in en geef je de relatie tot de patiënt aan. 

      3.  Inhoud dossier 

  • Wij raden aan om gerichte informatie op te vragen. Met de opname en ontslagbrieven heb je de essentie van jouw behandeling ter beschikking. 
  • Standaard bezorgen wij jou de gegevens die betrekking hebben op je laatste opname. Indien je van een andere specifieke periode de gegevens wenst te ontvangen, kan je dat bij de reden verduidelijken. 

      4.  Verstuur het formulier per e-mail

  • Stuur het ingevulde formulier op naar ons Medisch Secretariaat.
  • Je ontvangt een bevestiging zodra wij jouw aanvraag hebben ontvangen. 

Indien het niet mogelijk is om deze info via mail op te sturen, dan helpen wij je graag mondeling verder met de aanvraag (tijdens jouw opname kan je dit vragen aan elke aanwezige hulpverlener, buiten jouw opname vragen we om het medisch secretariaat te contacteren). 

Wat gebeurt er na mijn aanvraag?

1. Beoordeling door jouw arts

Jouw aanvraag wordt doorgestuurd naar de toezichthoudende arts/psychiater. De arts onderzoekt jouw aanvraag, hierbij wordt een termijn van 14 dagen gehanteerd. 

2. Afspraak inplannen

Nadat de arts jouw aanvraag heeft onderzocht, zal het Medisch Secretariaat contact opnemen om af te spreken wanneer het afschrift opgehaald kan worden. 

 

Hoe ontvang ik mijn dossier? 
  • Persoonlijk ophalen 

Je haalt jouw dossier persoonlijk op aan de receptie van ons ziekenhuis na het maken van een afspraak met het medisch secretariaat. Vergeet niet jouw identiteitsbewijs mee te nemen. 

  • Afhalen door een ander persoon

Als iemand anders jouw dossier komt ophalen, kan je dat aanduiden op het aanvraagformulier. Die persoon moet die aschriftelijke toestemming van jou meebrengen, ondertekend en met een kopie van jouw identiteitsbewijs. Deze persoon neemt zelf ook een identiteitsbewijs mee. 

  • Per post (uitzonderlijk)

Indien je echt niet in staat bent om het afschrift te komen ophalen, kunnen we het dossier uitzonderlijk opsturen via aangetekend schrijven. Dit kan je aangeven in het aanvraagformulier. 

 

Vragen? 

Heb je ondertussen nog vragen of ondervind je probelemen bij het opvragen van je dossier? Neem gerust contact op met ons medisch secretariaat: 

tel. 02/272 45 66

AlexG.MedischSecretariaat@alexiusgrimbergen.broedersvanliefde.be 

 

Let op: Uw patiËntengegevens zijn vertrouwelijk en worden alleen vrijgegeven volgens de wettelijke richtlijnen en onze interne procedure.